Hur Larmbolag marknadsfört sig historiskt

Historiskt sett så har larmbolag använt sig av ganska påträngande och direkta metoder för att nå potentiella kunder. Det har varit metoder som dörrknackning och kalla samtal. Sonika säljare som dyker upp helt oanmälda vid din dörr eller ringer dig mitt i middagen, har de hoppats på att fånga ditt intresse genom personlig kontakt. Ofta läser de ett manus och du sitter ofta i första tuggan på middagen. Eller värst av allt: de ringer dig på din lunchtid eller en fredag 16:50, Ohhhoo lord. 

Dörrknackning och Kalla samtal

Har många nackdelar och jag sitter här nästan med ångest. För det första kan de upplevas som invasiva och irriterande. Många människor ogillar att bli störda i sina hem eller att få opåkallade telefonsamtal om produkter de inte efterfrågat. Dessutom är dessa metoder tidskrävande och kräver mycket personalresurser.

Intressant nog verkar det som om vissa larmbolag har tillgång till detaljerad information om din inkomst, boende storlek och andra personliga data, vilket de använder för att rikta sina kalla samtal. Personligen tycker jag att det är oerhört irriterande när telefonförsäljare ringer om saker jag inte bett om. Det känns som en invasion av min personliga sfär. Tyvärr finns det sätt för dem att kringgå regler och kontakta dig genom ditt företag istället. Du kan anmäla så du slipper vara med i olika register. Det är dessutom fruktansvärt att vissa telefonförsäljningsbolag säljer listor och du kan liksom sedan få 10 samtal i veckan. Ett tips är då att installera Truecaller.

Den digitala omställningen

På senare tid har vi dock sett en trend där larmbolag börjar anamma digital marknadsföring i större utsträckning. Samarbeten med jämförelsesidor som Hemlarmsofferten blir allt vanligare. Dessa plattformar erbjuder en mer användarvänlig och effektiv kanal för att nå potentiella kunder.

Jämförelsesidor gör det möjligt för kunder att snabbt och enkelt jämföra olika larmtjänster och välja den som passar bäst för deras behov. Dessa sidor drivs ofta av experter som har lagt ner mycket tid och arbete på att utvärdera olika alternativ, så att du som kund slipper bli en larmexpert själv. Här kan eventuella potentiella kunder läsa på i lugn o ro från landstället, hängmattan, what so ever. 

Varför denna förändring?

Denna övergång till digital marknadsföring drivs av flera faktorer. För det första är dagens konsumenter mer digitalt kunniga och förlitar sig i högre grad på recensioner online för att fatta beslut. För det andra erbjuder digital marknadsföring en mer kostnadseffektiv och mätbar metod för att nå en bredare publik. Man vill kunna göra beslut när det passar en själv, exempelvis sitta uppe på natten och läsa på. 

Samarbeten med jämförelsesidor som Hemlarmsofferten innebär att larmbolagen kan nå kunder som aktivt letar efter deras tjänster, vilket minskar behovet av påträngande och ineffektiva kalla samtal.

Den moderna Kundresan

Informationssökning Online

När vi funderar på att köpa dyrare produkter, som hemlarm, börjar vi ofta med att söka information på nätet. Genom Google och andra sökmotorer kan vi snabbt hitta recensioner, användaromdömen och jämförelser av olika produkter och tjänster. Denna första researchfas är avgörande för att få en överblick över marknaden och hitta potentiella alternativ.

Djupare utvärdering

Efter att ha samlat grundläggande information går vi vidare till en mer detaljerad utvärdering. Här besöker vi ofta företagens webbplatser, läser produktbeskrivningar och tittar på videodemonstrationer. Bloggar och artiklar kan också vara till stor hjälp för att få experttips och råd. Typ vår blogg där vi verkligen går i god för  Hemlarmsofferten 😉

Jämförelse och rekommendationer

I detta skede spelar jämförelsesidor som

en viktig roll. Genom att erbjuda detaljerade jämförelser av olika hemlarm hjälper dessa sidor oss att förstå skillnaderna mellan alternativen och hitta det som bäst möter våra behov. Dessutom får vi rekommendationer baserade på våra specifika situationer och krav.

Beslutsfattande

När vi har samlat tillräckligt med information och jämfört våra alternativ är vi redo att fatta vårt beslut. Med all kunskap i bagaget blir det enklare att välja det hemlarm som passar bäst.

Slutsats

Den historiska metoden för larmbolag att knacka dörr och ringa kalla samtal är på väg att ersättas av mer moderna och effektiva digitala strategier. Genom att samarbeta med jämförelsesidor som Hemlarmsofferten.se kan larmbolagen nå rätt kunder på ett mer respektfullt och effektivt sätt.

För dig som kund innebär detta att du slipper onödiga säljsamtal och istället kan fatta informerade beslut baserat på noggrant jämförda alternativ. Det är en win-win för alla parter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *