Guide: Att bli frilansande marknadsförare

På senare tid har jag noterat att allt fler vill bli frilansade marknadsförare och jag har vid flertal tillfällen försökt hitta en sådan till mig som hjälpa mig med saker men det är otroligt svårt måste jag säga. Som jag har förstått är det många som är utan arbete just nu inom just marknadsföring och det lustiga är att när dom väl söker för uppdrag sticker dom inte ut.

Fråga dig först varför vill du börja frilansa?

Många som börja frilansa gör det för att dom har svårigheter att behålla ett jobb eller att dom är mer av en företagare som kan arbeta strukturerat. Du har säkert hört att många egenföretagare arbetar mer än om dom vore anställda, personligen tycker jag inte att det är något vidare “frihet”.



Som frilansare tycker jag att man bör få in lika mycket pengar efter skatt på arbeta 20 h arbetsveckor för annars kan man likaväl vara anställd göra sina fasta 40 h arbetsdagar. För det är nämligen så att som frilansare brukar man tjäna ungefär dubbelt så mycket i timmen än anställd men det är mycket tid på adminarbete som kommer dyka upp med. – Jennie

Frilansande marknadsförare

Att arbeta som frilansande marknadsförare ger dig friheten att styra över ditt eget arbete och forma din karriär enligt dina egna önskemål. Om du överväger att hoppa in i den spännande världen av frilansande marknadsföring, här är en guide för att hjälpa dig komma igång:

Steg 1: Skaffa rätt utbildning och kompetens

Innan du kastar dig in i frilanslivet, se till att du har den nödvändiga utbildningen och kompetensen. Utbildningar inom marknadsföring och digitala färdigheter är viktiga för att skapa en stabil grund.

Steg 2: Bygg en imponerande portfölj

En stark portfölj är din biljett till att locka klienter. Lägg upp exempel på tidigare arbete, resultat och kundrecensioner. Detta ger potentiella kunder en inblick i dina färdigheter och vad du kan leverera.
Tips, stava rätt på din profil!

Steg 3: Definiera fin nisch

Marknadsföring är brett, så överväg att specialisera dig inom en specifik nisch. Det kan vara sociala medier, innehållsmarknadsföring, SEO eller annat. Att bli expert inom en nisch kan öka din attraktivitet för klienter.
Tips, det är för många generalister därute som kan exakt allt från Tiktok annonsering, sociala medier till SEO till att även köpa länkar och vad vet jag.

Steg 4: Sätt dina priser

Förstå din marknad och sätt realistiska priser. Ta hänsyn till din erfarenhet, nisch och den geografiska platsen du arbetar från. Var transparent med dina priser för att undvika missförstånd senare.

Steg 5: Använd Online-plattformar

Registrera dig på frilansplattformar som Upwork, Freelancer eller Fiverr för att hitta initiala kunder. Dessa plattformar är utmärkta för att bygga upp ditt rykte och få de första uppdragen.
Tips, ser en tjänst som annonseras ut när du anmäler ditt intresse, berätta för dom du vill ha uppdrag för vad du kan tillföra till dom och ta inte bara deras tid!

Steg 6: Nätverka och bygg relationer

Nätverkande är avgörande inom frilansvärlden. Anslut med andra frilansare och marknadsförare, delta i branschevenemang och använd sociala medier för att bygga relationer och skapa möjligheter.
Tips, respektera människors tid, du är inte viktigast i hela världen!

Steg 7: Hantera din tid och klienter

Effektiv tidsstyrning är nyckeln till framgång som frilansande marknadsförare. Skapa tydliga deadlines och kommunicera regelbundet med dina klienter för att bygga förtroende och undvika missförstånd.

Steg 8: Utveckla dina färdigheter kontinuerligt

Marknadsföring är en dynamisk bransch. Håll dig uppdaterad med de senaste trenderna, verktygen och teknikerna. Kontinuerlig inlärning är avgörande för att förbli konkurrenskraftig.

Steg 9: Lär dig hur du kan automatisera saker

Många som jag nämt i början arbetar ihjäl sig och dom gör allt själv, dom tror ofta att dom kan allt och är snåla att dela med sig av kakan. Men i alla lägen kanske det inte är så att du är bäst man/kvinna för uppgiften och du kanske är bättre på att dra in kunder vs arbeta med dom eller bokföring kanske är svårt för dig.

Fundera på vilken typ av firma du ska ha och hur dina mål är

Skatt och bokföring utgör komplexa aspekter av frilanslivet som inte kan ignoreras. Att sakna förståelse för skattelagstiftningen eller försumma viktiga inlämningar kan leda till allvarliga böter och problem med skattemyndigheter. Att ha grundläggande kunskaper i bokföring eller anlita en revisor kan vara avgörande för att undvika dessa huvudvärk.
Jag kan varmt rekommendera att spana in Frilansskolan för att lära dig mer om ekonomi runt just frilans. Personligen hade jag gått en kurs i hur man arbetar smart om man inte redan kan det och börjat ta något litet uppdrag på sidan av.

Att bli en framgångsrik frilansande marknadsförare kräver tålamod, hängivenhet och en vilja att ständigt utvecklas. Genom att följa dessa steg och hålla dig engagerad i ditt arbete kan du bygga en framgångsrik frilanskarriär inom marknadsföring. Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Digitalt entreprenör

Digitalt entreprenörskap

Digitalt entreprenörskap har blivit en viktig del av vårt samhälle, särskilt med tanke på de dramatiska förändringar som skett under de senaste åren. Den digitala eran har inneburit en omvälvning i sättet vi driver företag och hur vi ser på entreprenörskap. I detta blogginlägg kommer vi att utforska digitalt entreprenörskap, dess betydelse i dagens värld […]

Read More